Telefonia IP jest optymalnym rozwiązaniem dla każdej organizacji. Obniża koszty i gwarantuje niezawodność. Pozwala na lepszą komunikację klientów z firmą, a pracownikom zapewnia mobilność i komfort użytkowania systemu telefonicznego.
Telefonia IP posiada trzy główne atrybuty. Po pierwsze funkcję centrali telefonicznej pełni komputer, po drugie realizacja połączeń odbywa się za pośrednictwem sieci komputerowej, zaś miejsce aparatów analogowych zajmują telefony IP. Rentowność rozwiązania wynika z faktu, że sieć komputerowa pełni jednocześnie rolę sieci telefonicznej. Transmisja głosu odbywa się dzięki technologii VoIP i sieci komputerowej co sprawia, że wydatki na rozmowy telefoniczne i połączenia faxowe w ramach rozproszonej struktury organizacyjnej są znikome. Co więcej, koszty połączeń w porównaniu z tradycyjnymi usługami telekomunikacyjnymi są nieporównywalne mniejsze.